Juni 2022
10 werven voor de komende 10 jaar

Het ABVV gaat voor meer solidariteit en gelijkheid na corona. Hier lees je onze visie en krijtlijnen voor de komende 4 jaar, zoals we die vastgelegd hebben in ons congres begin juni.

November 2020
cover barometer 20

Sinds de Tweede Wereldoorlog hebben we geen crisis gekend zoals deze aangericht door een onverwacht virus. De coronacrisis veroorzaakt leed, veel leed. Zowel fysiek als psychisch, zowel sociaal als economisch. De sociaaleconomische barometer van het ABVV probeert op verschillende maatschappelijke domeinen lessen te trekken.

Download English version

Oktober 2019
cover barometer

De ‘sociaal-economische barometer is de jaarlijkse reality check van het ABVV over koopkracht, lonen en productiviteit; ongelijkheid; economie en welvaart; arbeidskwaliteit; welzijn en sociale bescherming; duurzaam samen leven. Check de verbeterpunten met het oog op kwaliteit en zekerheid zodat niemand achterblijft.
Download hier de presentatie.

Download in English

September 2019
Opnieuw aan het werk na langdurige ziekte

Deze praktische handleiding biedt delegees in het comité voor preventie en bescherming en syndicaal afgevaardigden meer uitleg over de nieuwe spelregels wanneer werknemers na langdurige ziekte opnieuw aan de slag gaan. We waarschuwen voor het opstarten van een re‑integratietraject 'back to work' maar we bieden ook alternatieven en concrete tips om werknemers tijdens hun ziekte of bij hun terugkeer individueel en collectief bij te staan.

Maart 2019
Terug aan het werk na arbeidsongeschiktheid

Info-brochure voor ABVV leden met  een ziekte- of invaliditeitsuitkering. Wat zijn je mogelijkheden wanneer je het werk wil of moet hervatten na ziekte? Hoe verloopt de erkenning van arbeidsongeschiktheid? Wanneer moet je terug aan het werk? Wat is gedeeltelijke werkhervatting?

Oktober 2018
syndicale gids iso 45001

Deze gids is bestemd voor gebruik door vakbondsdelegees die de gezondheid en veiligheid wil waarborgen op werkplaatsen waar de werkgever de norm ISO 45001 wil invoeren. Deze gids werd zorgvuldig samengesteld om je op de hoogte te houden van de recente ontwikkelingen.

Oktober 2018
seb 2018

In de aanloop naar de parlementsverkiezingen van 2019 maakt het ABVV de sociaal-economische balans op van vier jaar regering-Michel. Dit oogt niet fraai. De regering van N-VA, CD&V, Open Vld en MR blinkt uit in asociaal en onrechtvaardig beleid.

Click to see the short english version

Juli 2018
impact van het gdpr

Wat is GDPR ?

In deze beknopte brochure maken we je wegwijs in de GDPR (of de General Data Protection Regulation) en de impact van deze GDPR op de arbeidsrelaties.

September 2017
SEB 2017

De sterktes en verbeterpunten van onze samenleving: werkgelegenheid, verdeling van vermogen en rijkdom, fiscaliteit en belastingen, ongelijkheid, armoede en gelijke kansen, sociale zekerheid en bescherming, arbeidsmarkt,  arbeidsvoorwaarden en statuten, loon, inkomen en koopkracht, mobiliteit, gezondheid, evenwicht werk-privé ...

mei 2017
reintegratie langdurig zieken cover

Deze brochure legt de regels voor de re-integratie van langdurig zieken uit, de zogenaamde 'back to work'-regeling die van toepassing is sinds 1 december 2016. We geven antwoorden op vragen die zieke werknemers zich stellen, maar ook vakbondsafgevaardigden, werknemersvertegenwoordigers in de overlegorganen … die zich door deze complexe regeling trachten te worstelen.