Juni 2022
10 werven voor de komende 10 jaar

Het ABVV gaat voor meer solidariteit en gelijkheid na corona. Hier lees je onze visie en krijtlijnen voor de komende 4 jaar, zoals we die vastgelegd hebben in ons congres begin juni.

Maart 2022
Cover brochure Europese ondernemingsraad

Deze brochure is bestemd voor de nieuw verkozenen in bestaande Europese ondernemingsraden (EOR). Met deze brochure in de hand zijn de werknemersvertegenwoordigers beter gewapend om hun rechten te verdedigen en de beslissingen van de directie te beïnvloeden richting meer sociale vooruitgang.

November 2020
cover barometer 20

Sinds de Tweede Wereldoorlog hebben we geen crisis gekend zoals deze aangericht door een onverwacht virus. De coronacrisis veroorzaakt leed, veel leed. Zowel fysiek als psychisch, zowel sociaal als economisch. De sociaaleconomische barometer van het ABVV probeert op verschillende maatschappelijke domeinen lessen te trekken.

Download English version

Oktober 2019
cover barometer

De ‘sociaal-economische barometer is de jaarlijkse reality check van het ABVV over koopkracht, lonen en productiviteit; ongelijkheid; economie en welvaart; arbeidskwaliteit; welzijn en sociale bescherming; duurzaam samen leven. Check de verbeterpunten met het oog op kwaliteit en zekerheid zodat niemand achterblijft.
Download hier de presentatie.

Download in English

cover mobiliteit

Mobiliteit verbeteren begint bij vlot en duurzaam woon-werkverkeer. Deze brochure legt uit hoe je de enquête woon-werkverkeer aangrijpt als syndicale hefboom, en zet jou als delegee op weg met tips en suggesties voor concrete acties.

September 2019
Opnieuw aan het werk na langdurige ziekte

Deze praktische handleiding biedt delegees in het comité voor preventie en bescherming en syndicaal afgevaardigden meer uitleg over de nieuwe spelregels wanneer werknemers na langdurige ziekte opnieuw aan de slag gaan. We waarschuwen voor het opstarten van een re‑integratietraject 'back to work' maar we bieden ook alternatieven en concrete tips om werknemers tijdens hun ziekte of bij hun terugkeer individueel en collectief bij te staan.

Digitalisering

Deze brochure is een concreet hulpmiddel voor delegees om de digitalisering aan te pakken en te omkaderen, zodat iedereen erop vooruitgaat. Hoe overleggen in de ondernemingsraad? Welke vragen stellen? Wat is je rol als vakbondsafgevaardigde? Hoe informeren en overleggen over de sociale gevolgen van nieuwe technologieën in het bedrijf? Hoe kan je anticiperen op basis van de economische en financiële informatie?

Oktober 2018
seb 2018

In de aanloop naar de parlementsverkiezingen van 2019 maakt het ABVV de sociaal-economische balans op van vier jaar regering-Michel. Dit oogt niet fraai. De regering van N-VA, CD&V, Open Vld en MR blinkt uit in asociaal en onrechtvaardig beleid.

Click to see the short english version

September 2017
SEB 2017

De sterktes en verbeterpunten van onze samenleving: werkgelegenheid, verdeling van vermogen en rijkdom, fiscaliteit en belastingen, ongelijkheid, armoede en gelijke kansen, sociale zekerheid en bescherming, arbeidsmarkt,  arbeidsvoorwaarden en statuten, loon, inkomen en koopkracht, mobiliteit, gezondheid, evenwicht werk-privé ...

November 2015
Geomonitoring: spelregels

Met technologische snufjes worden werkinstrumenten en werknemers gevolgd en gelokaliseerd. Vaak gaat om een nauwelijks verholen manier om de werkdruk op te voeren. Wat zijn de spelregels? Wat kan je als delegee ondernemen? Hoe moeten werknemers geïnformeerd worden? Deze brochure geeft je antwoorden op deze vragen.