Maart 2022
Cover sociale dumping

Sociale dumping is het geheel aan praktijken dat door sommige werkgevers wordt toegepast om ‘kosten’ en ‘lasten’ tot een strikt minimum te beperken. In werkelijkheid gaat het gewoon over het afbouwen van rechten van de be­trokken werknemers.

Sociale dumping is niet altijd gemakkelijk vast te stellen. Het fenomeen blijft dan ook grotendeels onder de radar. Dat komt omdat er vaak verschillende landen bij betrokken zijn, ‘postbusfirma’s’ actief zijn en werknemers de taal niet machtig zijn en niet weten waar ze recht op hebben.

Nochtans treft sociale dumping een groot aantal sectoren: bouw, transport, horeca, diensten, landbouw, textiel, schoonmaak, beveiliging, huishoudelijke hulp, enz. Vooral werknemers die voor onderaannemers werken, worden geviseerd. Om­dat in zo’n onderaannemingsketen verschillende ‘schakels’ actief zijn, is het ook moeilijk verantwoordelijkheid toe te kennen. Daardoor loopt het dan ook vaak fout.

Hoog tijd dat dit verandert. Wij eisen een effectieve hoofdelijke aansprakelijk­heid voor de gehele onderaannemingsketen.

November 2014
Vakbond ABVV | 25 maatregelen tegen sociale dumping

Dit witboek van transportvakbond BTB, i.s.m. ABVV en Universiteit Antwerpen reikt concrete oplossingen aan in de strijd tegen sociale dumping, zowel op nationaal als Europees niveau .