Internationale strijddag voor de rechten van vrouwen

08 Maart 2024, 07:00
Inhoudstype
Description

Op 8 maart, de internationale strijddag voor de rechten van vrouwen, organiseren we een nationale actiedag.

Waarom?

We willen aandacht vragen voor de ongelijke behandeling van vrouwen en mannen. Alle dagen van het jaar hebben vrouwen te maken met loonongelijkheid, het glazen plafond, geweld, seksisme, discriminatie bij zwangerschap en moederschap, vervolging wegens abortus, onevenwicht werk-privé, ondervertegenwoordiging in de politiek …

Achter de statistieken gaan diepgewortelde maatschappelijke ongelijkheden schuil.

Actie

Op 8 maart tonen we door te staken dat vrouwen belangrijk en onmisbaar zijn. Dat vrouwen gelijkwaardig zijn aan mannen. Dat ze gelijk behandeld moeten worden.

Om jou toe te laten actie te voeren, zal 8 maart als een stakingsdag beschouwd worden. Je moet enkel melden dat je afwezig zal zijn op de werkvloer vanwege de staking, de werkgeversorganisaties zijn schriftelijk op de hoogte gebracht. Je kan terecht bij je ABVV-vakcentrale en de ABVV-delegee in jouw bedrijf voor een stakingsvergoeding die je loonverlies gedeeltelijk dekt.

Overzicht

Aalst

• Om 12u flyeractie met limbo-spel op de Hopmarkt. De lat ligt niet gelijk voor V/M. Persmoment om 13.30 u.
  • Na de actie napraten bij kop koffie en koek in het vakbondsgebouw op de Hopmarkt.

Antwerpen

• Vanaf 13u interviews en muziek i.k.v. 8 maart op Radio Centraal. Te beluisteren op 106.7 FM of online.
  • Om 14u verzamelen actievoerders in de grote zaal van de Algemene Centrale, Van Arteveldestraat, Antwerpen voor een flyeractie.
  • Vanaf 16u feest in Costa Antwerpen, Sint-Andriesplaats 24, met workshops, muziek, lekker eten, activiteiten voor kinderen, standenmarkt
  • Om 17u30 vertrek betoging aan Costa. Trek je rode jas aan en sluit aan bij de ABVV-delegatie.  Na de betoging afsluitende speeches, live optredens aan Costa. Bevestig je aanwezigheid op het FB-evenement en nodig anderen uit.
  • Om 18u filmvertoning 'Tu n'est pas seule' van Har Tortike en tentoonstelling 'Our Dinner Party' van Ingrid Schreyers in Ontmoetingscentrum Nova, Schijfstraat 105, Antwerpen
  • Van 10 tot 22u kan je langsgaan bij de feestelijke opening van GemmA, steunpunt Gender en Migratie in Wijkcentrum De Shelter, Langstraat 102 in Borgerhout.

Brussel

• 10.30 u: Actie van het Vrouwencomité Eliane Vogel-Polsky (ABVV-Brussel) en de ACV-Vrouwen aan het Albertinaplein
  • 14u: Filmdebat 'We Are Coming' van Nina Faure in Cinema Aventure
  • 17u: Betoging. ABVV verzamelt aan de trappen van de Kunstberg. Kom in het rood, dan vormen we samen een rood blok. De betoging start aan het Albertinaplein.
  • Bevestig je aanwezigheid op het FB-evenement en nodig anderen uit

Gent

• Café ´t Vrouwenverzet van 14 tot 22u., Ons Huis, Vrijdagmarkt.
  • Betoging: 17u30 verzamelen Vrijdagmarkt, 18u vertrek betoging

Hasselt

• 18u start Standbeeldenwandeling Leopoldplein
  • vanaf 19u30 napraten in het Vrijzinnig Punt met hapje, drankje, standenmarkt

Kortrijk

• 17u bijeenkomst Grote Markt, start optocht om 17.30u. Kom in het rood!
  • Optocht doorheen het stadscentrum met kleine animaties en toespraken op het Robbeplein
  • Einde op Grote Markt met standenmarkt en animatie

Leuven

• 18u start betoging Benedenplein (en niet zoals aanvankelijk op het Martelarenplein)
  • 18.45u aankomst Ladeuzeplein, speeches
  • 19.30 tot 20.30 strijdliederen zingen (van en voor en door vrouwen)

Mechelen-Kempen

• Flyeracties in enkele bedrijven.

Sint-Niklaas

• Vanaf 15u30 stationsplein: demonstratie, speeches, zang en herdenking slachtoffers van feminicide.
  • Gemeenschappelijk vertrek naar de betoging in Gent

Zaventem

• 7u: flyeractie, campagnestand luchthaven Zaventem (ter hoogte van de busterminal)

We vullen dit overzicht stelselmatig aan.