Maart 2022
Cover sociale dumping

Sociale dumping is het geheel aan praktijken dat door sommige werkgevers wordt toegepast om ‘kosten’ en ‘lasten’ tot een strikt minimum te beperken. In werkelijkheid gaat het gewoon over het afbouwen van rechten van de be­trokken werknemers.

Sociale dumping is niet altijd gemakkelijk vast te stellen. Het fenomeen blijft dan ook grotendeels onder de radar. Dat komt omdat er vaak verschillende landen bij betrokken zijn, ‘postbusfirma’s’ actief zijn en werknemers de taal niet machtig zijn en niet weten waar ze recht op hebben.

Nochtans treft sociale dumping een groot aantal sectoren: bouw, transport, horeca, diensten, landbouw, textiel, schoonmaak, beveiliging, huishoudelijke hulp, enz. Vooral werknemers die voor onderaannemers werken, worden geviseerd. Om­dat in zo’n onderaannemingsketen verschillende ‘schakels’ actief zijn, is het ook moeilijk verantwoordelijkheid toe te kennen. Daardoor loopt het dan ook vaak fout.

Hoog tijd dat dit verandert. Wij eisen een effectieve hoofdelijke aansprakelijk­heid voor de gehele onderaannemingsketen.

mei 2022
Cover DNW 03 2022

ABVV-ledenmagazine

Nationale betoging op 20 juni | Interview Miranda Ulens en Meryame Kitir |  Minimumpensioen naar €1.500 netto vanaf 2023 | Kinderarbeid: 1 op 10 kinderen werkt | Aangepast werk … we maken er werk van | Word een kei in solliciteren met onze sollicitatiegids | Hoe ver staat jouw werkgever op het vlak van klimaat? | Groene energie: samen goedkoper | De Dag van de Arbeid was een groot succes

mei 2022
Cover Echo 4  2022

Nieuwsbrief van de ABVV-studiediensten

Bestrijd de inflatie, niet de indexering van lonen en uitkeringen | Vergroening van de e-commerce | MaaS – voorwaarden voor een meer duurzame mobiliteit | Nationaal actieplan ter verbetering van het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk | Ontwerp-actieplan SIOD 2022: unaniem advies NAR | Ontslag van hartpatiënt met pacemaker is discriminerend

Abonneer je op onze nieuwsbrief.