Gezondheid en veiligheid
Gezondheid en veiligheid

06.10.2022

Re-integratieprocedure langdurig zieken aangepast

De vernieuwde procedure van re-integratie van langdurig zieken zal meer rekening houden met de werknemer. Syndicale delegatie en CPBW zullen meer betrokken worden. Dit moet de kans vergroten dat een werknemer die na een lange periode van ziekte weer aan het werk wil, een gepaste baan vindt binnen het bedrijf.

05.07.2022

Vakbonden roepen op ineffectieve sancties langdurig zieken te verwerpen

De drie vakbonden roepen parlementsleden in een brief op om het wetsontwerp betreffende de responsabilisering van de werknemers in het kader van de “Terug naar Werk-trajecten” te verwerpen.

25.10.2021

Mag de werkgever van zijn werknemers een Covid Safe Ticket vragen?

Een werkgever mag zijn werknemers niet verplichten om de COVIDSafe-applicatie te installeren of te gebruiken voor het nagaan van hun vaccinatiestatus, of zijn werknemers vragen om het Covid Safe Ticket te tonen. Hij mag daaraan ook geen voor- of nadelen koppelen.

27.05.2021

Aangekondigde hervorming van de Inkomensgarantie voor Ouderen (IGO): zorgwekkend

De IGO is een sociale uitkering voor ouderen die werkt als een corrigerende factor wanneer het wettelijke pensioenstelsel onvoldoende beschermend werkt tegen armoede.

28.04.2021

Met een imperatieve loonmarge van 0,4% is verder onderhandelen uitgesloten

Het ABVV, het ACV en het ACLVB zijn altijd voorstander gebleven van het sluiten van een interprofessioneel akkoord, omdat dit akkoord de arbeidsvoorwaarden van bijna 4 miljoen werknemers kan verbeteren

22.07.2022

Op 24 juli 2021 werd door de algemene Centrale van het ABVV de eerste Dag van de Shiftmedewerker georganiseerd. Tijd om alle werknemers die in een ploegensysteem werken in de bloemetjes te zetten.

05.01.2022

Vlak na de feestdagen nam de regering een eerste “goede voornemen” voor 2022 : de quarantaineregels na een "hoog-risico-contact" zullen aanzienlijk versoepeld worden, ja zelfs tot een minimum  beperkt worden - afhankelijk van de vaccinatiestatus van de betrokken persoon. Deze beslissing werd met een onthutsende snelheid genomen : ze volgde vrijwel onmiddellijk op een dergelijk verzoek van het VBO en van UNIZO.