Koopkracht
Name
Koopkracht

05.12.2022

Open brief: teveel kwetsbare mensen lopen energiepremies mis

Vooral ouderen in woonzorgcentra betalen nog steeds de volle pot voor hun energie. Voor hen zijn er geen premies. Deze open brief werd door OKRA, de grootste vereniging voor senioren in Vlaanderen en Brussel, bezorgd aan alle federale parlementsleden van de meerderheid, aan alle Vlaamse parlementsleden van de meerderheid en aan een reeks kabinetsmedewerkers van de federale regering. Miranda Ulens, algemeen secretaris van het ABVV, ondertekende ook.

23.11.2022

4 argumenten tegen de loonnormwet

We zetten de strijd tegen de loonnormwet (de beruchte wet van '96) voort. Waarom? Hierbij ons antwoord in 4 korte punten.

07.11.2022

Waarom staken we op 9 november?

Op 9 november zullen we staken. We vragen dat de regering de energieprijzen bevriest zodat de gezinnen hun energierekening deze en alle toekomstige winters kunnen betalen. Wij vragen ook vrije loononderhandelingen bovenop de automatische indexering. We voeren nu al 2 jaar actie, betoogden met meer dan 80.000 in Brussel, spraken het parlement toe, … De wet van 0% loonsverhoging, de beruchte loonnormwet uit ’96, zal echter onveranderd toegepast worden. Daarom voert het ABVV de druk op.

29.11.2022

Het verzoeningsvoorstel van de Kern dat een uitweg moest bieden uit de impasse tussen werkgevers en vakbonden, valt voor het ABVV op een lauwe steen.

15.11.2022

Vandaag vindt een ontmoeting plaats tussen de Kern en de Groep van 10 om de beschikbare loonmarge te bespreken. Deze bijeenkomst komt op een moment dat de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) zich uitspreekt in het voordeel van de drie Belgische vakbonden die hervormingen eisen van de loonnormwet.