Hoge inflatie: pak de oorzaken aan, niet de werknemers

dinsdag, 04 Oktober 2022
Pers

Vandaag pleiten het VBO en Unizo andermaal voor een indexsprong. Dat is hallucinant in een context van sterke inflatie: bedrijven trekken eerst hun prijzen sterk op en willen nu de consument nog een tweede keer doen betalen door een indexaanpassing over te slaan. De huidige hoge inflatie wordt veroorzaakt door de hoge energieprijzen. Een indexsprong pakt dit probleem niet aan, maar legt enkel de volledige rekening bij de gezinnen. De gezinnen die nu al de knip op de beugel moet houden, met alle gevolgen van dien voor de economie.

Het probleem van de hoge inflatie moet aangepakt worden bij de wortel, door een loskoppeling van de gas- en elektriciteitsprijs, door de instelling van een prijsplafond, door de energietransitie en door een massieve renovatiegolf. Werkgeversorganisaties die mee voor deze fundamentele oplossingen pleiten, vinden bondgenoten bij de vakbonden.

Werkgeversorganisaties, zijn jullie bereid deze maatregelen op Europees en federaal niveau te steunen?

Zijn jullie bereid te pleiten voor een snellere indexering van de belastingschalen?

Zijn jullie bereid te eisen dat opnieuw vaste energie-contracten worden aangeboden aan zowel particulieren als bedrijven?

Zijn jullie bereid zich in te zetten voor de noodzakelijke regulering van de strategische energiesector?

Zijn jullie bereid om excessieve prijsstijgingen die enkel dienden om de winstmarges op te pompen, terug te draaien?

Zijn jullie bereid zich in te zetten voor een snellere transitie van de economie?

Wij zijn het - alle hands aan dek!