Rana Plaza, never again!

24 April 2023, 11:30
Inhoudstype
Description

Tien jaar geleden stortte het acht verdiepingen tellende Rana Plaza complex in Dhaka, Bangladesh, in. Daarbij stierven 1.138 mensen en vielen meer dan 2.000 gewonden. Tien jaar na de dodelijkste ramp in de mode-industrie roepen ngo's, vakbonden, consumentenorganisaties, kunstenaars en jongeren België op om een einde te maken aan de straffeloosheid van bedrijven.

Eisen:

• Aan onze politieke leiders: Het middenveld in België roept massaal op tot krachtige politieke actie zodat bedrijven voor hun verantwoordelijkheid gesteld worden. Aan de vooravond van beslissende stemmingen in het Europees Parlement moet België zich uitspreken voor een sterke en ambitieuze Europese richtlijn inzake zorgplicht voor bedrijven.
  • Aan de bedrijven: In Bangladesh zijn de kledingfabrieken veiliger geworden, dankzij tien jaar van lokale en internationale druk. Toch weigeren veel merken en modebedrijven nog steeds om het Internationaal Akkoord te ondertekenen, het meest effectieve gezondheids- en veiligheidsprogramma tot nu toe om de arbeidsomstandigheden van honderdduizenden arbeiders te verbeteren. Zet hen mee onder druk!

Praktische info:

Op maandag 24 april komen we om 11.30 uur bijeen op het Muntplein om de slachtoffers van Rana Plaza te herdenken. We moeten dringend in actie moeten komen, op alle niveaus!