Inperking van de vrijheid: eerst de stakingspiketten, morgen de betogingen?

zaterdag, 20 mei 2023
Pers

Op maandag 22 mei betogen we in de straten van de hoofdstad om sociale dumping in al zijn vormen aan te klagen en om de vakbondsvrijheden te verdedigen, die door het sociaal conflict bij Delhaize en het verbod op stakingspiketten ernstig worden aangetast. Het wetsontwerp van minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) over de hervorming van het strafrecht geeft een nieuwe dimensie aan deze betoging. Het richt zich tegen deelnemers aan "protestbijeenkomsten" en zal leiden tot een betogingsverbod. Maandag vindt een symbolische actie plaats voor het Justitiepaleis van Brussel.

In werkelijkheid gaat het hier niet om een maatregel tegen “herrieschoppers”, zoals de minister beweert. Het toepassingsgebied van deze wet zou dermate ruim zijn, dat ook betogers die geen geweld plegen geviseerd en vervolgd zouden kunnen worden. Dit zou geen enkele impact hebben op de aanwezigheid of acties van mogelijke “herrieschoppers”. Het ABVV stelt zich vragen bij de werkelijke doelstellingen van een dergelijke wet en de haast waarmee men ze wil goedkeuren.

Dit ontwerp van Van Quickenborne volgt dezelfde logica als die van het wetsontwerp van minister van Binnenlandse Zaken Darmanin in Frankrijk, dat erop is gericht vakbondsacties en de sociale beweging strafbaar te maken: een autoritaire, repressieve en vrijheidsberovende logica. Wij eisen de volledige intrekking ervan.

Praktische informatie voor de betoging op maandag 22 mei:

• Vanaf 10 uur verzamelen aan het Noordstation.
  • Bij het begin van de betoging, rond 11 uur, zullen enkele délégués en vakbondsverantwoordelijken het woord nemen.
  • De stoet zal richting het Centraal Station gaan, vervolgens naar de Kunstberg en daarna naar het Poelaertplein. Voor het Justitiepaleis zal een symbolische actie plaatsvinden van de werknemers van Delhaize.
  • Het einde van de betoging is voorzien aan het Zuidstation.