Onze sociale zekerheid = Tree of trust

maandag, 25 Oktober 2021

Als grote voorstander van een stevige, federale sociale zekerheid als instrument om de welvaart in ons land te herverdelen, draagt het ABVV mee de campagne Tree of trust. Op 22 oktober gaven de federale ministers Frank Vandenbroucke, Pierre-Yves Dermagne en David Clarinval de aftrap van de campagne die focust op de sociale zekerheid als schokdemper in crisistijden.

Van gezondheidszorg tot het pensioenstelsel en werkloosheidsuitkeringen: ons systeem van sociale zekerheid maakt van België één van de meest solidaire landen ter wereld. Allerlei herverdelingsmechanismen zorgen er voor dat niemand uit de boot valt. Er is solidariteit over de generaties heen, tussen werkenden en niet-werkenden, gezonden en mensen die ziek zijn … Een belangrijk onderdeel van dit stelsel is dat het onderhandeld en uitgewerkt wordt in een paritair systeem van vakbonden, werkgevers en overheid.

Onze sociale zekerheid beschermt je immers – ondertussen al 75 jaar lang – als je het nodig hebt. Terugbetaling bij de dokter, een pensioen, betaalde vakantie, kinderbijslag, een uitkering wanneer je bevalt, een arbeidsongeval krijgt, ziek wordt, je job verliest, ouderschapsverlof neemt … De sociale zekerheid staat altijd aan je zijde. De basisprincipes? Verzekering en solidariteit. Wij zijn dus fan van het eerste uur en blijven als sociale partner erop toe zien dat ook onze sociale zekerheid zelf voldoende bescherming krijgt. Zo komen wij als vakbond op voor een rechtvaardige en sociale samenleving.

Voor wie zich wil verdiepen in het onderwerp, hebben we een hoop informatie bijeengebracht in een brochure die je hier kan downloaden. Daarin openbaren we je de geheimen van de sociale zekerheid, krijg je een historisch overzicht van ons engagement en syndicale acties die ook de generaties vóór ons gevoerd hebben, onze standpunten en waarom we er nooit van uit mogen gaan dat de strijd voorbij is. En op deze pagina vind je een overzicht van ons meest recente nieuws en acties rond sociale bescherming. Samen sterk!

Links en downloads