Name
IPA - Interprofessioneel Akkoord

25.06.2021

Het ABVV tekent het sociaal akkoord, maar zet strijd tegen loonwet verder

De stemming van het federaal comité van 22 juni 2021 leverde een zeer nipt resultaat op over het ontwerpakkoord van de G10. Het ABVV zal dus het akkoord tekenen maar blijft de loonnorm van 0,4% die de regering ons oplegt, betwisten.

10.05.2021

Brochure - De maximale loonmarge. Voorstellen voor hervorming van een kaduke wet

In 1996 werd de wet tot bevordering van de werkgelegenheid en tot preventieve vrijwaring van het concurrentievermogen aangenomen. Deze loonnormwet was bedoeld om de concurrentiepositie van de Belgische bedrijven veilig te stellen. Om meerdere redenen vragen de vakbonden de herziening van de Wet van ’96.

05.05.2021

Open brief: Werknemers verdienen meer dan een opgesmukte 0,4%

Vakcentrales waarschuwen regering:
Een ‘opgesmukte’ 0,4 % is niet het respect dat werknemers verdienen!

28.04.2021

Met een imperatieve loonmarge van 0,4% is verder onderhandelen uitgesloten

Het ABVV, het ACV en het ACLVB zijn altijd voorstander gebleven van het sluiten van een interprofessioneel akkoord, omdat dit akkoord de arbeidsvoorwaarden van bijna 4 miljoen werknemers kan verbeteren

12.03.2021

29 maart – interprofessionele staking!

Het ABVV roept dan ook op tot een interprofessionele actie- en stakingsdag op 29 maart 2021. Onze eisen: een goed loonakkoord komt en de aanpassing van de onrechtvaardige loonnormwet.

21.12.2022

Onze eisen betreffende de dringende noodzaak om de energieprijzen te bevriezen of de noodzaak van belastinghervorming, blijven zonder bevredigend antwoord.

22.06.2021

Het federaal comité van het ABVV stemde vandaag over het ontwerp van sociaal akkoord dat op 8 juni door de Groep van 10 werd bereikt.