Marc Goblet, altijd een vakbondsman

woensdag, 16 Juni 2021
Pers

Met veel droefheid namen we vandaag kennis van het overlijden van kameraad Marc Goblet, voormalig algemeen secretaris van het ABVV. Marc werd 64 jaar oud

Marc zal altijd deel uitmaken van het ABVV. Zijn hele leven stond in het teken van het verdedigen van de werknemers. Of het nu tijdens zijn lange carrière binnen onze vakbond was, of meer recentelijk in het parlement, waar hij zich presenteerde als ‘een syndicalist in de Kamer’.

Altijd een vakbondsman. De jonge Marc, geboren op 6 juni 1957, volgde een technische opleiding en behaalde het diploma van chauffagist. In 1982, op 25-jarige leeftijd, werd hij secretaris van de Algemene Centrale van Luik-Huy-Waremme, om er vervolgens ondervoorzitter (1997) en voorzitter (2004) te worden. Op 3 oktober 2014 volgde Marc Goblet dan Anne Demelenne op als algemeen-secretaris van het ABVV.

Marc was een vakbondsman die heel dicht bij de basis stond en een bijzonder warm en vriendelijk temperament had. Hij was betrokken bij elke sociale strijd, zeker onder een regering die bijzonder hard was tegenover de werkvloer en de vakbonden die die werkvloer vertegenwoordigden. Marc Goblet, een man van onderhandeling en overleg, riep ook op tot actie wanneer dat nodig was. Hij sprak dan ook zijn mening uit, of dat nu op de televisie, aan de tafel van de Groep van 10 of in een vakbondsvergadering was. Waar hij trouwens heel vaak alle afgevaardigden bij hun voornaam kende.

In 2017 besloot hij om gezondheidsredenen zijn functie als algemeen-secretaris neer te leggen. Eenmaal weer op de been, ging Marc Goblet de nationale politiek in, in mei 2019. Vanop de laatste plaats op de PS-lijst voor de Kamer, werd Marc verkozen als federaal volksvertegenwoordiger. Het mag niemand verbazen dat hij lid was van de Commissie sociale zaken, werkgelegenheid en pensioenen. In deze rol, net als in de vorige, verdedigde hij de belangen van de werknemers en nam hij ook nu geen blad voor de mond wanneer het erom ging onrechtvaardigheden aan de kaak te stellen. Onlangs nog verdedigde hij op de banken van het parlement onze standpunten door op te roepen de Loonnormwet van 1996 te herzien. Altijd een vakbondsman.

Thierry Bodson, de huidige voorzitter van het ABVV, spreekt over Marc Goblet in deze woorden: "Een ongewoon krachtig karakter, een enorme overtuigingskracht en een harde werker. De syndicale wereld heeft zojuist een van zijn grootste verdedigers verloren. Het ABVV verloor een van zijn grote leiders. Marc werkte en voldeed aan zijn mandaten, zonder ooit af te wijken van de gedragslijn die hij voor zichzelf had uitgezet. Strengheid, volharding en koppigheid hebben hem er nooit van weerhouden een man te zijn die luisterde naar anderen, altijd bereid tot dialoog en overleg.
Ik ken Marc sinds 1982. Onze paden hebben zich vaak gekruist. In de bijna veertig jaar dat we samen vochten, hebben zijn trouwe vriendschap en effectieve steun nooit gefaald. We zullen je missen. Dank je voor alles, mijn vriend, Marc. "

Het ABVV betuigt zijn oprechte deelneming aan de familie en naasten van Marc Goblet.