Name
Sociale Dumping

Ben je slachtoffer of getuige van sociale dumping? Heb je raad of informatie nodig?

Contacteer ons.

18.03.2022

Werknemers in onderaanneming = volwaardige werknemers!

Elk jaar organiseert het ABVV een actiedag tegen sociale dumping. Op maandag 28 maart 2022 stellen we het belang van de hoofdelijke aansprakelijkheid binnen de onderaannemingsketen centraal. Om het belang van de strijd tegen sociale dumping en onze keuze om de nadruk te leggen op de hoofdelijke aansprakelijkheid van de ondernemingen goed te begrijpen, lijkt het ons essentieel om even enkele basisprincipes te herhalen.

22.03.2021

Actieweek tegen sociale dumping. Meer inspecteurs = minder sociale dumping

Wat is sociale dumping? Een geheel aan praktijken van vaak malafide werkgevers die worden toegepast om zoveel als mogelijk kosten te drukken en sociale bijdragen tot een minimum te bepreken of gewoonweg te omzeilen: frauduleuze detachering... vervalste sociale documenten… schijnzelfstandigen... het oprichten van postbusfirma’s in het buitenland… het niet toepassen of omzeilen van de wet...

15.10.2019

Een eerste bescheiden stap naar een Europese sociale inspectie

Met de oprichting van de Europese Arbeidsautoriteit ELA wil Europa landen ondersteunen om misbruik en uitbuiting tegen te gaan van werknemers die in een ander EU-land werken. Samen met de andere Europese vakbonden zien we dit als een eerste bescheiden stap. De Europese Arbeidsautoriteit moet immers voldoende en dus meer autoriteit krijgen.

28.02.2019

Ondanks enkele verbeteringen ten opzichte van de ontwerptekst, blijven we waarschuwen voor de sociale en fiscale gevolgen van deze hervorming. Partijen met een hart voor sociale en economische rechtvaardigheid roepen we op om vandaag tegen deze hervorming te stemmen.

26.02.2019

ACV, ABVV en ACLVB zijn zeer bezorgd over hervorming van het vennootschapsrecht die morgen besproken wordt in de kamer. De vakbonden vragen dan ook dit wetsontwerp niet goed te keuren. En om in de volgende legislatuur met een propere lei de modernisering van het vennootschapsrecht aan te pakken.