Sociaal overleg

Waarom onderhandelen op collectief niveau?

Onze aanwezigheid in besluitvormingsorganen stelt ons in staat om dagelijks invloed uit te oefenen op het arbeidsrecht en de sociale rechten, in het belang van de werknemers: pensioenen, lonen, voordelen, thematisch verlof, jaarlijks verlof, arbeidsomstandigheden, vergoedingen, enz. Om een vooruitgang te garanderen die zoveel mogelijk mensen ten goede komt, hebben collectieve overeenkomsten voorrang op bedrijfsovereenkomsten of, a fortiori, op overeenkomsten tussen werkgevers en werknemers. Alles wat werknemers verdeelt of isoleert, verzwakt hen...

Plaatsen voor collectief overleg

Het ABVV zetelt in alle sociale overlegorganen in België, waarvan de belangrijkste zijn:

• CNT (Nationale Arbeidsraad)
  • de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB)
  • de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling (FRDO)
  • de beheerscomités van de IPSS (openbare socialezekerheidsinstellingen zoals RSZ, RIZIV, Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, enz.)
  • de adviesraad van de CREG (Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas)
  • de verschillende hogere raden (financiën, statistiek, gezondheid, enz.)
  • de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het Werk, enz.

Het ABVV vertegenwoordigt ook de stem van de werknemers binnen de Groep van 10 (5 vakbondsafgevaardigden en 5 werkgeversafgevaardigden), het Belgische forum op hoog niveau voor sociaal overleg, waar om de twee jaar onderhandeld wordt over loonsverhogingen, arbeidsvoorwaarden voor alle werknemers in de privésector en de toewijzing van budgetten voor sociale uitkeringen (enveloppe voor sociale uitkeringen).

ABVV, overal op de werkplek

Na de laatste sociale verkiezingen in 2024 hebben we in alle bedrijven waar verkiezingen werden gehouden:

• 7.264 mandaten in ondernemingsraden (OR);
  • 9.166 mandaten in comités voor preventie en bescherming op het werk (CPBW)

We zijn vertegenwoordigd in 134 paritaire comités en subcomités. We sluiten collectieve overeenkomsten af die de arbeidsomstandigheden in verschillende sectoren verbeteren.

Voor 96% van de werknemers worden de werkvoorwaarden geregeld door een collectieve arbeidsovereenkomst (cao).

De delegees zijn de eerste ambassadeurs van het ABVV. Onze kracht ligt in de eerste plaats in hun vermogen om hun rol als vakbondsafgevaardigde vrij uit te oefenen op de werkvloer.

Op naar de verkiezingen van 2028!