#LulaLibre: Vakbondsactie vraagt ​​vrijheid voor oud-president Lula

maandag, 23 April 2018

Belgische en internationale vakbonden hebben de onmiddellijke vrijlating geëist van de oud-president van Brazilië Lula. Een syndicale delegatie werd ontvangen aan de Braziliaanse ambassade.

Het was vandaag syndicaal verzamelen geblazen aan de Braziliaanse ambassade. Belgische en internationale vakbonden hebben de onmiddellijke vrijlating geëist van de voormalige Braziliaanse president Luis Inacio Lula da Silva. In een brief gericht aan de Braziliaanse ambassadeur in Brussel verklaarden ABVV, ACV, het Internationaal Vakverbond en het Europese Vakverbond dat de willekeurige opsluiting van Lula een bedreiging vormt voor de democratie.

Van vakbondsman tot president

Lula was de eerste president die niet uit de Braziliaanse elite kwam. Zijn verkiezing in 2002 gebeurde in een Brazilië met een extreem ongelijke klassenmaatschappij waarin een paar feodale families de plak zwaaiden. Plotseling werd een vakbondsman president. De Braziliaanse elite verkeerde in shock. Media en politici riepen op tot een boycot, het land zou economisch naar de afgrond glijden.

Niets bleek minder waar. Brazilië boomde. Zijn sociaal programma werkte de ongelijkheid voor een stukje weg. De kindersterfte daalde en miljoenen konden uit het dal van de armoede klimmen. Door het instellen van quota kreeg ook de zwarte meerderheid voorzichtig toegang tot de universiteit.

“Lula wordt nu teruggepakt door de elite die hij tijdens zijn presidentschap aan de kant heeft geschoven.”, zegt ABVV- en EVV-voorzitter Rudy De Leeuw. “Hij is nog steeds de populairste politicus van Brazilië. Via deze juridische vervolging wil men hem de mond snoeren en hem weerhouden om een mogelijke gooi te doen naar een derde termijn als president.”

De zaak ligt nu voor aan de VN-Mensenrechtenraad. De vraag is natuurlijk of Lula een eerlijk proces krijgt. Hij wordt beticht van witwaspraktijken, maar het bewijsmateriaal is er niet echt. Daarenboven werden heel wat van zijn rechten flagrant geschonden.

Autowasserij

Op 12 juli 2017 werd hij veroordeeld voor het witwassen van geld en passieve corruptie. Hij werd veroordeeld tot bijna 13 jaar in de gevangenis door rechter Sérgio Moro. De grote gerechtelijke operatie Lava Jato (‘autowasserij’), waar Lula’s zaak deel van uitmaakt, loopt al sinds 2014 en heeft al tientallen politici en zakenmensen achter de tralies gezet. Het schandaal veroorzaakte een politieke storm van jewelste in Brazilië.

Voor Lula begon het allemaal met een artikel in een krant van het mediaconcern Globo waarin stond dat hij en zijn vrouw de ‘eigenlijke’ eigenaren waren van een strandappartement (opgetrokken door een dubieuze vastgoeddeal) bij São Paulo. Het koppel zou dit gekregen hebben als een vorm van smeergeld. Dat beweerde de vroegere bouwpromotor alleszins. Hij zou heel wat politici zo hebben omgekocht. Lula werd ondervraagd, maar er waren geen bewijzen tegen hem en zijn (inmiddels overleden) vrouw. Het appartement was niet van hen.

Eerst bevestigde de bouwpromotor nog dat Lula er niets mee te maken had. De bouwpromotor werd veroordeeld voor 26 jaar gevangenschap. Maar in 2016 begon hij plots een heel ander verhaal te vertellen. Hij vertelde dat het appartement wél van hen bleek te zijn. Gevolg? De bouwpromotor kwam vrij, Lula de gevangenis in.

Eerlijk?

Heel wat vakbonden en ngo's zijn er van overtuigd dat er wat stinkt aan dit zaakje en dat de democratie op deze manier wordt uitgehold in Brazilië. Ook het ABVV twijfelt ten stelligste dat Lula een eerlijk proces heeft gekregen. De manier waarop conservatieve krachten er in geslaagd zijn linkse politici de mond te snoeren, baart ons zorgen.