Sociale verkiezingen: ABVV noteert grootste stijging in 20 jaar

donderdag, 30 mei 2024
Pers

Het ABVV is tevreden met zijn overwinning bij de sociale verkiezingen. We zagen meer kandidaten op de lijsten, meer stemmen en meer zetels in ondernemingsraden en CPBW’s. Dit zijn de zeer positieve resultaten die het ABVV boekt na de sociale verkiezingen van 2024. Er liggen nog wat uitdagingen in het verschiet, maar het vertrouwen van de werknemers in onze vakbond is sterker. Op dit elan gaan wij nu verder de komende vier jaar.

• Meer zetels : +1%
  • Meer jongeren in de sector social profit : 2,73%
  • Meer ondernemingen: het ABVV komt voor de eerste keer op in meer dan 900 Technische Bedrijfseenheden, wat op 10% van het totaal aantal neerkomt.

Wij willen al onze kandidaten, militanten en werknemers die hun steentje hebben bijgedragen aan dit succes uitvoerig bedanken. In sommige bedrijven zien we nu voor de eerste keer een Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk en Ondernemingsraad. Dat is zeer goed nieuws. We feliciteren en ondersteunen iedereen die onze eisen binnen de bedrijven zal uitdragen en de arbeidsomstandigheden van duizenden mensen zal verbeteren. Elke delegee kan rekenen op de steun van de hele organisatie.

Syndicale vrijheden werden recent nog aangevallen door juridische uitspraken en intimidatie van werkgevers. Gelukkig heeft dit onze vastberadenheid om de sociale democratie op de werkvloer levendig te houden niet ondermijnd. Uit recent onderzoek blijkt dat vakbonden nog steeds op overweldigende steun van werknemers kunnen rekenen (zie onderaan).

En nu op naar andere overwinningen: lonen, pensioenen, sociale uitkeringen, arbeidsomstandigheden, mobiliteit, gendergelijkheid, enz. Samen sterk, dat hebben we opnieuw weer bewezen!