ABVV Brussel: politiek memorandum

Gepubliceerd op

Met het oog op toekomstige regeringsonderhandelingen stelde ABVV Brussel een politiek memorandum op.

Eerst en vooral pleiten we voor het sluiten van een nieuw sociaal akkoord tussen de sociale gesprekspartners en de Brusselse regering. Dit akkoord moet de grote krachtlijnen van het Brusselse beleid voor de komende jaren bepalen. Om een rechtvaardige en duurzame sociaaleconomische ontwikkeling te garanderen, moeten het regeerakkoord en het sociaal akkoord een antwoord bieden op vier uitdagingen.

De eerste uitdaging is het herstel van de financiën van het Gewest. In 2024 zal de Brusselse begroting een tekort vertonen van 950 miljoen euro. Bezuinigingsmaatregelen bedreigen de Brusselse werknemers en burgers. Het ABVV is van mening dat het herstellen van evenwichtige gewestelijke financiën niet ten koste mag gaan van het sociaal beleid voor werknemers en burgers (werkgelegenheid, opleiding, huisvesting, sociaal-gezondheid, mobiliteit). Tussen 2009 en 2019 was 65% van de nieuwe jobs in Brussel precaire werkgelegenheid.

Het ABVV vraagt dat de tewerkstellingssubsidies afhankelijk worden gemaakt van de kwaliteit van de gecreëerde jobs, dat de sociale controle wordt opgedreven en dat sociale dumping wordt bestreden - meer bepaald door de reglementering van de overheidsopdrachten.

Op vlak van huisvesting zien we dat in Brussel de huurprijzen tussen 2010 en 2020 met 20% boven de inflatie omhoog gingen. We vragen de bouw en renovatie van meer openbare en sociale woningen, de invoering van mechanismen om de huishuurprijs te reguleren en te controleren evenals de oprichting van een Brussels gewestelijk huurwaarborgfonds.

Inzake gezondheidszorg blijkt dat de helft van de Brusselaars minstens één behandeling moest uitstellen om financiële redenen. We vragen het behoud van openbare ziekenhuizen en van het statuut van hun personeel, evenals het behoud van een jaarlijkse groeinorm van minstens 2,5%, bovenop de automatische indexering ten gevolge van inflatie.

Dit memorandum bevat een samenvatting van de belangrijkste eisen van ABVV Brussel voor de volgende vijf jaar van de gewestelijke legislatuur. Het is de bedoeling van deze eisen om de leefbaarheid van het gewest en een rechtvaardige sociaaleconomische ontwikkeling voor iedereen te garanderen. De eisen zijn gebaseerd op becijferde indicatoren die de sociaaleconomische situatie in kaart brengen. Het memorandum is volledig in lijn met de toekomstgerichte resoluties van ons congres 2022.

Vindt hier de integrale versie van ons memorandum.