Nieuwe sessie van de cyclus ‘Penser & Agir’

Gepubliceerd op

Sinds 2017 organiseert CEPAG de driejarige vormingscyclus ‘Penser & Agir’. In elke sessie komen nieuwe thema’s aan bod, vertrekkend vanuit een denkoefening over de interacties tussen sociale krachten en over actuele strijdthema’s en activistische praktijken.

Deze permanente vormingscycli richten zich in de eerste plaats tot personen actief in het verenigingsleven, het maatschappelijk middenveld, ngo’s en organisaties met een sociale doelstelling - dit om hen beter uit te rusten om de sociale verhoudingen te begrijpen en te analyseren, maar ook om deelnemers op te leiden tot actoren van verandering, van ‘Penser et Agir’ (denken en handelen) met hun publiek.

Het is een geëngageerde, maar onpartijdige vorming, die hen uitnodigt om stelling te nemen in de maatschappij en in de conflicten die onze tijd tekenen.

Thema’s

De drie thema’s van deze cyclus 2024- 2025 zijn: ‘Est-ce ainsi que les Hommes vivent’ (geschiedenis en sociale en politieke organisatie), ‘Matière CriseS’ (crisissen, bronnenanalyse, begrip en uitwegen) en ‘Retrouver le chemin des luttes’ (sociale en politieke strijdpraktijken, strijdpraktijken van vakbonden en verenigingen …).

Aan deze thema’s wordt collectief gewerkt, via een bottom-up benadering van permanente vorming, met de steun van een team van lesgevers die allemaal betrokken zijn bij sociale en politieke reflectie en actie. Deze cursus is ook beschikbaar in het kader van Betaald Educatief Verlof.

Surf naar penser-et-agir.be voor het gedetailleerde programma, de kalender en verdere details over hoe je je kan inschrijven en kan deelnemen.

De cursus start in september 2024 (Brussel en Bergen) of januari 2025 (Luik en Charleroi).