‘Teletreinwerken’ : omkadering en gepaste middelen vereist
Gepubliceerd op
Op 9 oktober 2025 vroeg de Commissie voor Mobiliteit, Overheidsbedrijven en Federale Instellingen van de Kamer van Volksvertegenwoordigers het ABVV om een advies uit te brengen over een voorstel van resolutie betreffende de invoering van “teletreinwerken”.
De resolutie beoogt de invoering van een proefproject waarbij “teletreinwerken” in de federale overheidsdiensten zal worden ingevoerd. Aangezien de vraag ook aan de andere vakbonden was gesteld, werd besloten om in gemeenschappelijk vakbondsfront een advies op te stellen, dat begin november werd bezorgd. In het advies geven we mee dat we de geest en de doelstellingen van de resolutie "teletreinwerken" steunen, waaronder het aanmoedigen van duurzame mobiliteit, het erkennen van de waarde van de reistijd en het moderniseren van arbeidspraktijken. We wijzen echter ook op enkele aandachtspunten.
Nauwe betrokkenheid sociale partners
We willen onder andere de noodzaak benadrukken van de betrokkenheid van de werknemersorganisaties uit de publieke sector tijdens elke fase; van ontwerp, uitvoering en evaluatie tot en met een veralgemeende toepassing van het teletreinwerk. En wat de privésector betreft, dringen we erop aan dat het teletreinwerken uitsluitend via het interprofessioneel sociaal overleg wordt gedefinieerd en geregeld. Zo kunnen de contouren en concrete uitvoeringsmodaliteiten op sectoraal en bedrijfsniveau duidelijk worden vastgelegd.
Vrijwillig karakter
We willen ook graag de aandacht vestigen op de verschillende uitdagingen en vragen die deze nieuwe vorm van flexibiliteit met zich meebrengt. Onder meer het handhaven van het vrijwillig karakter ervan, de afbakening van arbeidsongevallen en ongevallen tijdens het woon-werkverkeer, de vereiste technische ondersteuning en de vergoeding door de werkgever van de uit deze vorm van telewerk voortvloeiende kosten.
Arbeidstijdreglementering toepassen op telewerk
We wijzen er bovendien op dat de Nationale Arbeidsraad in 2005 (!) al een unaniem advies van de sociale partners uitbracht om de volledige arbeidstijdreglementering toe te passen op telewerk. Verder benadrukken we dat de Belgische wetgeving een algemene verplichting moet opnemen voor werkgevers om de dagelijkse en wekelijkse arbeidstijd van elke werknemer (zowel gewone uren als overuren) op een objectieve, betrouwbare en toegankelijke manier te registreren via een elektronisch systeem. Dit is in overeenstemming met het Europese recht en de rechtspraak van het Europees Hof van Justitie. Iets wat zich des te meer opdringt in het geval van teletreinwerk.
Extra en passende middelen NMBS
Ten slotte wijzen we erop dat extra en passende middelen voor de NMBS vereist zijn om het teletreinwerken succesvol te kunnen invoeren. Onder meer met het oog op een uitbreiding van het treinaanbod (inclusief het aantal rijtuigen) tijdens de spitsuren.