Universitair getuigschrift in Economisch en Sociaal Beleid

Gepubliceerd op

CEPAG, Centre d’Education Populaire André Genot, organiseert samen met de ULB voor het elfde jaar een universitair getuigschrift in Economisch en Sociaal Beleid, dat afwisselend in verschillende steden van de Federatie Wallonië-Brussel georganiseerd wordt.

Doelstellingen

De opleiding is bedoeld om via een kritische manier van denken een politieke analyse te ontwikkelen over maatschappelijke kwesties, en daarnaast de sociale, politieke en economische actualiteit en de nieuwe dynamieken van de sociale strijd beter te begrijpen.

Het onderwijsteam bestaat uit professoren van de ULB en vormingsmedewerkers van het CEPAG.

De lessen zijn gespreid over een jaar en opgedeeld in vier modules van elk drie dagen, aangevuld met seminaries aan de ULB en het CEPAG. Het getuigschrift wordt afgesloten met een eindwerk.

De verschillende lesmodules zijn: ‘Sociale betrekkingen, kapitalisme en democratie’; ‘Inkomensongelijkheid, loonstructuren en kritische analyse van het economische discours; ‘Arbeidsorganisatie e n -voorwaarden’; ‘Europa, sociale hervorming en sociale dialoog’ en het luik ‘Actualiteit’. Het onderwijs is gebaseerd op een reeks interdisciplinaire methoden, waarbij de studenten actief worden betrokken.

Het getuigschrift is bedoeld voor actoren uit de sociale en syndicale beweging, vakbondsafgevaardigden en andere geïnteresseerden. De toelating gebeurt op basis van een dossier, waarbij een van de toelatingsvoorwaarden is dat je minstens in het bezit bent van een bachelorsdiploma. Wie geen bachelorsdiploma heeft, kan zich inschrijven met de vraag om de reeds opgedane ervaring te laten erkennen.

Praktisch

De lessen vinden plaats van 21 november 2024 tot 11 april 2025, telkens op vrijdag overdag, in de lokalen van CEPAG Charleroi (Rue du Grand Central 91). Enkel de module ‘Actualiteit’, die bestaat uit hoorcolleges en seminaries, vindt meestal ‘s avonds plaats. Inschrijven kan tot uiterlijk 30 oktober 2024.

Alle praktische inlichtingen staan op de website van de ULB.