ABVV solidair met Franse vakbonden in hun verzet tegen pensioenhervorming

donderdag, 19 Januari 2023

Het ABVV is solidair met de Franse kameraden die vandaag 19 januari 2023 in heel Frankrijk een eerste dag van syndicaal verzet organiseren.

Overal in het land zullen er protestacties plaatsvinden en er worden honderdduizenden manifestanten verwacht in de grote steden, vooral in Parijs. Een ABVV-delegatie met voorzitter Thierry Bodson en federaal secretaris Selena Carbonero is ter plaatse om solidariteit te betuigen. De oproep tot protest komt van de acht belangrijkste Franse vakbonden, die voor het eerst in 12 jaar samen ten strijde trekken.

Zij reageren tegen de plannen van de Franse regering om de minimale pensioenleeftijd fors op te trekken van 62 naar 64 jaar. Het huidige Franse pensioensysteem is financieel haalbaar, en er is dus geen enkele reden voor zo’n brute aanpassing.

Deze hervorming zal zware gevolgen hebben voor alle werknemers, vooral voor wie vroeg is beginnen werken, belastend werk doet of met onzekere contracten aan de slag moet. Dat vrouwen vooral de dupe zullen worden, staat als een paal boven water.

Overal in Europa voeren vakbonden dezelfde strijd. Er is een grensoverschrijdende politieke tendens om te besparen op kap van de werknemers. De pensioenen worden telkens geviseerd als besparingspost zonder rekening te houden met de gevolgen voor de werknemers. Terwijl de gezonde levensverwachting stagneert op 65 jaar, is het onzin te besparen op pensioenen en mensen te verplichten langer te werken.

Maar wat in Frankrijk vandaag gebeurt, staat niet op zich. Die strijd staat ook centraal in België. Het ABVV wil een versoepeling van de voorwaarden voor het vervroegd pensioen, zodat meer werknemers op 60, 61 of 62 op pensioen kunnen, met een specifieke regeling voor belastend werk.