Sociaal Overleg
Name
Sociaal Overleg

07.11.2022

Waarom staken we op 9 november?

Op 9 november zullen we staken. We vragen dat de regering de energieprijzen bevriest zodat de gezinnen hun energierekening deze en alle toekomstige winters kunnen betalen. Wij vragen ook vrije loononderhandelingen bovenop de automatische indexering. We voeren nu al 2 jaar actie, betoogden met meer dan 80.000 in Brussel, spraken het parlement toe, … De wet van 0% loonsverhoging, de beruchte loonnormwet uit ’96, zal echter onveranderd toegepast worden. Daarom voert het ABVV de druk op.

29.04.2022

Boodschap 1 mei Miranda Ulens

Koopkracht. Syndicale actie. Extreemrechts.

Beste vrienden, kameraden,

welkom op onze 1ste mei.

De Dag van de Arbeid. De dag van de werknemers.

09.12.2021

Cao-telewerk verlengd tot eind maart

Bedrijven die nog geen regeling hadden rond telewerk zijn nu verplicht hierover afspraken te maken. De nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst telewerk die we afsloten, is een echte stap vooruit. Zeker in tijden van verplicht of aanbevolen telewerk.

15.11.2022

Vandaag vindt een ontmoeting plaats tussen de Kern en de Groep van 10 om de beschikbare loonmarge te bespreken. Deze bijeenkomst komt op een moment dat de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) zich uitspreekt in het voordeel van de drie Belgische vakbonden die hervormingen eisen van de loonnormwet.

26.10.2022

Op vraag van de federale regering komt het secretariaat van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) binnenkort met een rapport over de maximale marge voor de Belgische lonen. Volgens de huidige berekeningen zou hieruit een maximale loonmarge van 0% komen voor de onderhandelingen over een interprofessioneel akkoord (IPA).