Sociale verkiezingen: samen vooruit

maandag, 26 Oktober 2020

Bij de sociale verkiezingen tussen 16 en 29 november krijg je de kans om de delegees te kiezen die voor jou in discussie zullen gaan met je werkgever en die afspraken zullen maken over jouw loon en werkomstandigheden. Grijp die kans en stem ABVV lijst 3!

Samen gaan we voluit voor een deftig loon, stevig contract, veilig en gezond werk en evenwichtige uren.

Iedereen wil dat de bazen en directie aandacht hebben voor gezondheid en veiligheid, dat de lonen en arbeidstijden gerespecteerd worden, dat het werkritme menselijk is. Iedereen weet dat jouw rechten, zoals het recht op deftige werkkledij of op vakantiedagen en correcte uurroosters eerbiedigd moeten worden. Maar dat is allemaal niet vanzelfsprekend.

Daarom zijn ABVV-delegees nodig. Om collega’s te informeren, te adviseren én om hen te verdedigen. Om op te komen voor hun rechten. Om samen vooruit te gaan.

Die delegees, jouw vertegenwoordigers, kies je zelf. Dat doe je om de vier jaar bij de sociale verkiezingen. Als je bedrijf minstens 50 werknemers telt, kies je jouw vertegenwoordigers in het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk. Als je minstens 100 collega’s hebt, kan je ook kiezen voor de Ondernemingsraad. In die overlegorganen zullen de ABVV-delegees jouw stem laten horen en op tafel kloppen.

De sociale verkiezingen zijn dus superbelangrijk. Je duidt collega’s aan die jouw belangen verdedigen en afspraken maken over jouw job. Door de coronacrisis hebben deze verkiezingen nog meer betekenis gekregen.

Voorzorgsmaatregelen, telewerk, vervoer van en naar het werk, nieuwe werkmethodes, werkverdeling … de ABVV-delegees zorgen dat ze hierbij een vinger in de pap te brokken hebben. En ze komen voor je op en helpen met het papierwerk bij tijdelijke werkloosheid, ziekte …

Iedereen moet nu zijn stem laten horen. Vast contract, student, interim of flexi-job, er zijn geen tweederangswerknemers. De ABVV-delegees verdedigen standvastig alle werknemers ongeacht hun statuut of contract en waken over de naleving van allerlei regels. Ze stellen ook alles in het werk opdat tijdelijke werkkrachten zo snel mogelijk de zekerheid van een contract van onbepaalde duur genieten.

We gaan voluit voor kwalitatieve jobs voor jong en oud, vast en tijdelijk, man en vrouw, zonder onderscheid. We mogen dan wel allemaal verschillend zijn, we moeten wel gelijke rechten hebben. Gelijke verloning, promotiekansen, toegang tot vorming … Daar maken we een punt van.

We willen iedereen vertegenwoordigen in onderhandelingen en overlegorganen. We komen op voor alle werknemers. Tegen uitbuiting en discriminatie. Niemand blijft achter. Samen vooruit.