Bedrijfswagen en mobiliteitsbudget: monitoring door RSZ en sociale gesprekspartners

Gepubliceerd op

De voorbije jaren heeft de federale regering maatregelen getroffen om het gebruik van uitstootarme, milieuvriendelijke bedrijfswagens aan te moedigen en de vergroening van het bedrijfswagenpark te versnellen. In dit kader hadden de sociale gesprekspartners geijverd voor de invoering van een alternatieve regeling voor bedrijfswagens: het mobiliteitsbudget (MB). De regering-Michel heeft die oproep wel gehoord... maar niet volledig geluisterd naar de sociale gesprekspartners. Sinds de invoering in 2019 hebben werkgevers echter de mogelijkheid om hun werknemers een MB aan te bieden als alternatief voor een traditionele bedrijfswagen. Zo kunnen ze kiezen voor ecologische mobiliteitsoplossingen (milieuvriendelijke wagens of andere vormen van duurzame mobiliteit). Op uitdrukkelijk verzoek van de sociale gesprekspartners volgt de RSZ vanaf 1 januari 2022 de impact van deze maatregelen (vergroening en MB) op kwartaalbasis op.

Analyse rapportering RSZ

Begin juni presenteerde de RSZ de resultaten van deze monitoring. 

  • Het aantal werknemers dat gebruik maakt van een bedrijfswagen blijft stijgen: van 512.757 begin 2022 tot 558.404 eind 2023, een toename van +8,90%.
  • Het aantal werknemers dat gebruik maakt van een MB steeg van 5.186 begin 2022 tot 10.250 eind 2023. Van deze werknemers gebruikt +/- 93% het MB niet voor een bedrijfswagen, maar voor andere doeleinden. 

Opvallend in dit gebruik ‘voor andere doeleinden’ van het MB: volgens sommige sociaal secretariaten koos 77% van de ontvangers van een MB er in 2023 voor om dit MB te gebruiken om hun huur of hypotheek af te betalen. Op basis van administratieve praktijken is het zelfs zo dat als de ontvanger meer dan 50% thuis werkt, hij of zij het recht heeft om het MB te gebruiken voor ‘huisvesting’, ongeacht de afstand tussen de woonplaats en de werkgever. Dit komt erop neer dat telewerken en huisvesting worden gefinancierd door het MB. 

Rekening houdend met de unanieme adviezen van de sociale gesprekspartners over het MB, waarin wordt gesteld dat het MB een mobiliteitsinstrument moet zijn en niets anders, is dit duidelijk een administratieve praktijk die snel uitgedoofd moet worden als we niet willen dat er een fiscale niche ontstaat die (te) ruim kan worden uitgespeeld ... en wordt uitgespeeld.