Tijd voor een echt opleidingsoffensief

abvv.be | Tijd voor een echt opleidingsoffensief

Gepubliceerd op

Vlaams ABVV wil een echt opleidingsoffensief starten. Wat zijn de uitgangspunten en eisen?

In het voorjaar riepen de sociale partners in de SERV de nieuwe Vlaamse regering op om werk te maken van een opleidingsoffensief. We vroegen de nieuwe Vlaamse regering om samen een strategische visie uit te tekenen en te vertalen in een operationeel programma, gekoppeld aan noodzakelijke en duurzame investeringen in menselijk kapitaal. We stellen vast dat het gevraagde opleidingsoffensief vermeld wordt in het regeerakkoord, maar ook dat de ambitie tegelijkertijd wordt getemperd door de besparingen in het beleidsdomein arbeidsmarkt.

Concretiseren

Als Vlaams ABVV grijpen we de gezamenlijke oproep van de sociale partners aan om het overleg over levenslang verder te voeren en te concretiseren in beleidsvoorstellen. Indien we genoeg overeenstemming vinden, werken we toe naar een nieuw akkoord onder de sociale partners en in een latere fase naar een nieuw Vesoc-akkoord. 

Eisen

We willen concrete oplossingen naar voor schuiven voor het levenslang leren van zowel werknemers en werkzoekenden. Voor het Vlaams ABVV is er sprake van een echt opleidingsoffensief als er wordt voldaan aan de volgende eisen.

  1. Vakbonden hebben een hefboomfunctie in het opleidingsbeleid.
  • Competentieprognoses moeten de basis vormen voor een strategische visie op het Vlaamse opleidingsbeleid. 
    De competentieprognoses voeden het sociaal overleg om een geïnformeerd opleidingsoffensief uit te tekenen en de vertaalslag naar de arbeidsmarkt en competentiebeleid te maken;
  • Stel een vormingsgarantie
    Investeringen in sectoren moeten gekoppeld zijn aan voorwaarden en sociaal overleg en altijd een opleidingsluik inhouden en een garantie bieden op kwaliteitsvolle banen, zowel voor werknemers als voor nieuwe instroom.
  1. Leren moet lonen: sociale mobiliteit en meer ondervertegenwoordigde groepen in opleiding.
  • Werk de drempels voor werknemers en werkzoekenden om een eerste (hoger) onderwijsdiploma te behalen maximaal weg. Kortgeschoolden die via VDAB hun diploma secundair onderwijs willen behalen, moeten dat kunnen op basis van hun individuele beroepsaspiraties;
  • Optimaliseer de arbeidsmarktgerichtheid in het kader van opleidingen rond soft skills, 21e-eeuwse vaardigheden en sociaal overleg;
  • Zorg dat voor kortgeschoolden de opleidingscheque de effectieve opleidingskost volledig dekt;
  • Maar werk van een echte impuls in het beleid rond het erkennen en valideren van competenties (EVC): meer EVC-trajecten, vlot toegankelijke testcentra, goedkopere procedures;
  • Bouw een goede omkadering uit van werkplekleren voor volwassenen.
  1. Werknemers bijstaan met advies en begeleiding

    Loopbaanbegeleiding is essentieel om de transities die werknemers (moeten) maken, te ondersteunen.  

  • Schaf de anciënniteitsvoorwaarde voor loopbaanbegeleiding af;
  • Ontwikkel het instrument ‘competentiecheck’ van VDAB verder en laat dit samengaan met een face-to-face begeleiding. In bedrijven met sociaal overleg moeten werknemers een competentiecheck kunnen laten uitvoeren door hun delegee/vakbond. Werknemers zonder sociaal overleg moeten terecht kunnen bij competentiecheckconsulenten;
  • Stel een juridisch kader op voor Doorstart en veranker het project 21+21 structureel;
  • Hervorming de werkschakelpunten zodat zij de transities ook proactief kunnen begeleiden, verbreed de focus van de werkschakelpunten naar werknemers in precaire jobs. VDAB is hierbij de facilitator, de vakbonden hebben een structurele rol.
  1. Investeringen in opleiding worden gelijk gedragen.  
  • Zowel de sector als VDAB moeten investeren in opleiding voor leerlingen, werkzoekenden en werknemers. Dat zorgt voor
    • een bredere toegang tot VDAB-beroepsopleiding;
    • instroom van nieuwe werknemers (leerlingen en werkzoekenden);
    • bijscholing van werknemers aan een verminderd tarief.
  1. Intensieve opleidingen beter ondersteunen.
  • Verhoog het bedrag van het Vlaamse opleidingskrediet voor werknemers die een intensief scholingstraject volgen;
  • Zorg dat het tijdskrediet met motief ‘opleiding’ geen effect meer heeft op de rechten voor tijdskrediet met motief ‘zorg’.

 

Auteur: sarah.lambrecht@vlaamsabvv.be