Vroegtijdig aanvangen energiecontracten moet onmiddellijk stoppen

Gepubliceerd op
Begin juni heeft het ABVV zich met 10 andere consumentenverenigingen samengevoegd om de huidige praktijk van het vroegtijdig aanvangen van energiecontracten aan de kaak te stellen.
Nieuwe huurders van een woning moeten sinds de invoering van een nieuw systeem van gegevensuitwisseling regelmatig het onbetaalde verbruik van hun voorgangers betalen. Dit systeem werd in 2021 ontwikkeld door de netbeheerders in samenwerking met de leden van FEBEG (federatie van energieleveranciers). De rekening wordt gepresenteerd bij het afsluiten een nieuw energiecontract.
Bij de lancering van dit nieuwe platform werden ook een resem beloftes gemaakt: “meer transparantie, nauwkeurigere facturen, snellere en beter gedocumenteerde overstap- en verhuisprocessen en meer flexibiliteit voor de eindafnemer.” In de praktijk levert het een waaier aan problemen op, met name bij het verhuisproces.
Deze situatie leidt tot onevenwichtige contractuele relaties tussen de energieleverancier en de nieuwe bewoner. Bij een periode zonder leveringscontract tussen het vertrek van de laatst gekende bewoner, die zijn contract beëindigde, en de aankomst van de nieuwe bewoner, wordt een energiecontract vroegtijdig aangevangen.
De federale ombudsdienst voor energie ontving in 2022 en 2023 bijna 2.000 klachten met betrekking tot deze procedures.
De gewestelijke energieregulatoren lijken de praktijk te aanvaarden (of ten minste te tolereren). Ingevolge deze zorgwekkende vaststellingen hebben de consumentenverenigingen (Testaankoop, RWADE, FDSS, CAMD, BAPN, VSZ, ABVV, ACLVB, ACV, Gezinsbond en Beweging.net) deze nu aan de kaak gesteld. Ze voldoet namelijk niet aan een aantal wettelijke bepalingen inzake consumentenbescherming en aan andere hiërarchische hogere wettelijke bepalingen.
Deze organisaties hebben het probleem onder de aandacht gebracht van de bevoegde federale ministers (energie en consumentenzaken) en de volgende eisen gesteld:
- Noodzaak om de regels ter bescherming van de consument en het contractenrecht na te leven.
- Noodzaak om het protocol van gegevensuitwisseling tussen de netbeheerders te wijzigen.
- Noodzaak om het akkoord “De consument in de vrijgemaakte elektriciteits- en gasmarkt” bij te werken.
Wij hopen dat de bevoegde ministers snel hun verantwoordelijkheid opnemen en dit probleem oplossen om te vermijden dat nog meer consumenten problemen krijgen met hun energieleverancier.
Auteur: giuseppina.desimone@fgtb.be