Het rommelt bij Engie.

maandag, 05 Oktober 2020
Pers

Het hoofdkwartier van Engie in Parijs heeft aangekondigd dat twee derde van de service-activiteiten die deel uitmaken van de wereldwijde groep Engie, zullen afgestoten worden. In België worden 10.000 werknemers rechtstreeks tewerkgesteld in deze branche. Het gaat voornamelijk om Fabricom, Axima en Cofely, maar ook kleinere entiteiten zijn betrokken.

Momenteel is het personeel in het ongewisse, wat zal er gebeuren met de Belgische poot van Engie in de service-sector. Voor de zomer werd er nog een uitgebreide herstructurering voorgesteld binnen de activiteiten van Engie België. Met het project Lysandra wenste men te streven naar meer integratie tussen de verschillende bedrijven. Enkele maanden later wordt het geweer van schouder veranderd, de werknemers en klanten kunnen dit allemaal niet meer volgen.

De werknemers willen nu antwoorden op hun vragen

De vertegenwoordigers van de werknemers eisen dat de service-activiteiten binnen Engie als een geheel blijven beschouwd worden. Voor het ABVV is het cruciaal dat de 10.000 werknemers niet tegen mekaar worden uitgespeeld, integendeel we willen dat de belangen van alle werknemers op een behoorlijke manier gewaarborgd blijven.

Voor het ABVV zijn de service-activiteiten één en ondeelbaar

De rode draad voor het ABVV in deze discussie zal het behoud van tewerkstelling zijn en het respect voor de verworven arbeidsvoorwaarden. Wij willen de zekerheid en duidelijkheid dat de jobs gegarandeerd worden en dat de arbeidsomstandigheden correct toegepast blijven worden.

Het ABVV staat zij aan zij met de werknemers en we willen zo snel als mogelijk duidelijkheid. We blijven erg bezorgd en de signalen die we krijgen vanuit Parijs stellen ons absoluut niet gerust.