Internationaal
Name
Internationaal

Info over onze internationale syndicale projecten met lokale vakbonden in Zuid-Amerika, Afrika, de Caraïben en het Midden-Oosten?

06.10.2022

Werelddag voor waardig werk: voor loonrechtvaardigheid

Dit jaar wordt 7 oktober opgedragen aan de miljoenen werknemers die op zoek zijn naar loonrechtvaardigheid. Door de enorme inflatie, die nog wordt verergerd door grote bedrijven die monsterwinsten optekenen, raken nog meer werknemers en hun gezinnen in armoede.

30.06.2022

Bloedbad in Melilla: ABVV hekelt misdadig migratiebeleid

Op vrijdag 24 juni werden ten minste 37 migranten het slachtoffer van een barbaars migratiebeleid. Verstikt en verpletterd tegen de poorten van de Spaans-Marokkaanse grens, geslagen door de politie … Deze migranten, vooral uit Soedan en Zuid-Soedan, kwamen om het leven aan de poorten van Europa. Deze trieste tol wordt nog verergerd door de 46 migranten die maandag dood werden aangetroffen in een vrachtwagen in Texas.

30.06.2022

Werknemersrechten wereldwijd begeven het

Elk jaar publiceert het Internationaal Vakverbond (IVV) een ‘Global Rights Index’ die wereldwijd geldt als dé maatstaf voor de rechten van werknemers. Deze 9de editie van de Index rangschikt 148 landen volgens hun respect voor de rechten van werknemers, met een score voor elk land en opsommingen van de zwaarste of meest voorkomende inbreuken op deze rechten in het voorgaande jaar. Het is het enige wereldwijde overzicht dat er op dit vlak bestaat.

23.11.2020

Zeker nu werknemers worden geconfronteerd met de enorme sociale en economische gevolgen van de coronapandemie moeten ze worden gehoord en betrokken.

08.01.2019

In navolging van de lidstaten België, Nederland en Luxemburg willen de respectievelijke vakbonden (ABVV, ACV, ACLVB, FNV, CNV, VCP, LCGB, OGBL) het zestigjarig bestaan van de Benelux markeren.