Name
Loonwet (96)

Het ABVV pleit voor een grondige herziening van de wet die de loonmarge vastlegt (bekend als de wet van 1996). Deze wet blokkeert elke significante loonsverhoging. Ze staat volledig los van de socio-economische realiteit. Het ABVV wil opnieuw fatsoenlijke loonsverhogingen kunnen onderhandelen! Anders is er geen interprofessioneel akkoord mogelijk. De wet moet veranderen, in het belang van de werknemers!

22/11/2022 Loonwet (96)

4 argumenten tegen de loonnormwet

Werkgevers verklaren publiekelijk dat ze de lonen niet willen verhogen, dat het "nul procent wordt en niets anders". En dat terwijl de loonkloof met de buurlanden kleiner lijkt te worden, zoals bijvoorbeeld in Duitsland, waar net stevige loonsverhogingen bedongen zijn. De feiten geven ons gelijk.
10/01/2022 Loonwet (96)

Teken de petitie voor meer loon

Het ABVV, ACLVB en ACV lanceren een petitie om de loonnormwet te laten aanpassen. Ons doel is het verzamelen van 25.000 handtekeningen zodanig dat het parlement verplicht wordt het debat over de loonnormwet te openen. Zet ze onder druk en teken de petitie!
06/09/2021 Loonwet (96)

Loonnormwet verplettert onze lonen. Waarom moet ze veranderen?

Het ABVV pleit voor een hervorming van de wet op de loonmarges, zodat er meer onderhandelingsvrijheid komt! Waarom willen we dit? Om 6 redenen die het ABVV hier wil toelichten: 1. De wet is niet aangepast aan de socio-economische realiteit. 2. Het draagt bij tot een ongelijke verdeling van de groei. 3. 3. De vergelijking met de buurlanden is niet objectief. 4. De sociale partners hebben geen behoefte aan een bindende norm. 5. Het blijft een keurslijf voor lonen. 6. Het heeft perverse effecten.

14/06/2024 Sociaal overleg

Verkiezingen 2024: de loonwet moet dringend hervormd worden

Het moet gedaan zijn met doemberichten over onze loonkosten. De wet van ’96, de loonnormwet, toont zich nog maar eens verouderd. Die wet moet dringend opengebroken worden opdat vakbonden weer vrijheid krijgen om te onderhandelen over échte loonsverhogingen.

26/10/2023 Fiscaliteit & economie

Bedrijfswinsten blijven historisch hoog: er is marge voor hogere lonen

De recente economische doemberichten van werkgevers blijken ongegrond. Recente cijfers van het CRB tonen duidelijk aan dat de vermeende loonhandicap driemaal lager is dan eerder voorspeld. Bovendien zorgt de aanhoudende loonmatiging door de politiek tot historisch hoge winstmarges (boven de 40%!), hoger dan in Frankrijk en Duitsland.

Onze laatste Echo's