20 september 2024 - Global Climate Strike

Klimaatbetoging Brussel 2022

Gepubliceerd op

Concert en optocht #NowForFuture. Afspraak vrijdag 20 september om 17u30 in Brussel voor de toekomst van onze planeet. Bezuinigingen én een “klimaatpauze” mogen niet het antwoord zijn op de wereldwijde crisis die we doormaken.

Ter gelegenheid van de Global Climate Strike roepen Youth for Climate, Rise for Climate, Grootouders voor het Klimaat en anderen op om politieke leiders te herinneren aan het belang van sociaal- en klimaatrechtvaardige maatregelen. Deze leiders komen immers samen op een top van de Verenigde Naties op 22 en 23 september. Politici moeten effectieve actie ondernemen in het licht van de klimaatnoodtoestand.

Er wordt opgeroepen voor:

• het naleven van de klimaatakkoorden van Parijs
  • te stoppen met subsidies voor fossiele brandstoffen
  • het volgen van het Non-Proliferatieverdrag voor Fossiele Brandstoffen (door EU-landen)
  • een ecologische transitie die de mensenrechten respecteert en sociaal rechtvaardig is
  • een universeel recht op water voor de 3 miljard mensen die geen toegang hebben tot drinkwater en sanitaire voorzieningen

Waarom actie ondernemen?

Wij zijn de 'laatste generatie die dit kan doen voordat er een onleefbare wereld ontstaat. We kunnen ons niet neerleggen bij het mislukken van de Green Deal en klimaatbeschermingsmaatregelen ten gunste van winst en economische groei.

Praktisch

17:30 Introductie Fridays For Future, Youth for Climate and Rise For Climate