3 oktober 2024 - Debat: Protesteren, binnenkort een misdaad?

Protest

Gepubliceerd op

Overal ter wereld staat het recht op protest steeds meer onder druk. Ook in België. Op donderdag 3 oktober gaan we hier samen met de coalitie 'Recht op Protest' dieper op in. Schrijf je nu in!

De coalitie 'Recht op Protest', een initiatief van het ABVV dat vakbonden en talrijke verenigingen uit het maatschappelijk middenveld* verenigt, organiseert op donderdag 3 oktober om 19 uur in Brussel een tweetalig debat over het recht op protest en de bedreigingen ervan.

Recht op protest bedreigd

Doorheen de geschiedenis hebben betogingen individuele mensen en groepen de kans gegeven om hun ongenoegen, meningen en ideeën te uiten, om onrecht en misbruiken aan te kaarten, autoriteiten ter verantwoording te roepen en de mensenrechten te verdedigen.

Het is dan ook dankzij protestacties dat de meeste van onze fundamentele rechten verworven zijn: betaald verlof, het recht op abortus, het stemrecht voor vrouwen, enz.

De laatste jaren staan deze verworvenheden echter steeds meer onder druk: betogen en protesteren wordt door steeds meer staten en politieke leiders gezien als een bedreiging. Ze doen er alles aan om deze collectieve kracht te beperken, te verhinderen en zelfs te verbieden.

En België is hier geen uitzondering op. Een (verhinderde) poging tot een gerechtelijk betogingsverbod, het strafbaar maken van kwaadwillige aantasting van het staatsgezag, GAS-boetes tegen verenigingen die verantwoordelijk zijn voor protestacties, hallucinante dwangsommen bij sociale conflicten zoals bij Delhaize, enz. Dit zijn slechts enkele voorbeelden die aantonen dat het betogingsrecht ook hier steeds meer onder druk komt te staan.

Op donderdag 3 oktober gaan we hierover in gesprek. We gaan niet alleen dieper in op de huidige stand van zaken, maar ook op de mogelijke bedreigingen voor het recht op protest die ons de komende jaren te wachten staan.

Praktisch

• Donderdag 3 oktober 19u, ULB, Campus Solbosch  (zaal wordt nog bevestigd) .
  • Het debat wordt gemodereerd door Joyce Azar, journalist bij de VRT en RTBF, in het Nederlands en het Frans. Er is live vertaling voorzien.
  • Schrijf je nu in!
  • Zet je op aanwezig, nodige je vrienden uit via het evenement

*De coalitie ‘Recht op protest’ bestaat uit ABVV-FGTB, ACV-CSC, ACLVB-GCSLB, PAC, Solidaris, Amnesty International, Liga voor mensenrechten, Ligue des droits humains, FIAN, Greenpeace, CEPAG, Ligue des familles, KlimaatCoalitie-Coalition Climat, FOS, Bel Refugees, MOC, CNCD-11.11.11, Bond Beter Leefmilieu,  Belgisch Netwerk Armoedebestrijding.