Tijdelijke werkloosheid gaat digitaal
Gepubliceerd op
Vanaf 2025 kan je het aanvraagformulier tijdelijke werkloosheid digitaal ondertekenen. De controlekaart om uitkeringen te ontvangen gaat volledig digitaal.
Aanvraagformulier tijdelijke werkloosheid digitaal ondertekenen
Zet je werkgever jou op tijdelijke werkloosheid, dan moet hij dit aangeven. Jij moet je uitbetalingsinstelling, het ABVV, informeren zodat er een dossier kan opgesteld worden. Dat hoeft niet bij het begin van elke tijdelijke werkloosheid maar wel wanneer:
-
je bij een nieuwe werkgever aan de slag ging
-
je arbeidsuren per week wijzigden, bijv. bij tijdskrediet
-
het meer dan 3 jaar geleden is dat je uitkeringen tijdelijke werkloosheid ontving.
Nieuw in 2025 is dat je dit helemaal online kan doen. Je brengt het ABVV op de hoogte via het contactformulier binnen Mijn ABVV, je online ABVV-dossier. Daarop sturen ABVV-medewerkers jou een vooraf ingevuld document door dat je nakijkt en digitaal ondertekent. Het ABVV volgt vanaf dan je dossier op en brengt het verder in orde. Geen administratie, geen onnodige verplaatsing of afdrukken meer nodig.
Digitale controlekaart tijdelijke werkloosheid verplicht
Wie op tijdelijke werkloosheid wordt gezet, kan vanaf 2025 de controlekaart om uitkeringen te krijgen enkel nog digitaal invullen. De papieren controlekaart wordt afgeschaft. De nieuwe elektronische controlekaart tijdelijke werkloosheid, eC3.2 genaamd, bestaat in een pc-versie of in een app-versie beschikbaar voor de smartphone. Je logt in via itsme of via eID. Vanaf 2025 heb je dus geen administratie meer en kan je de kaart niet verliezen. Een foutje is snel rechtgezet en doordat je kaart onmiddellijk wordt doorgestuurd ontvang je sneller je uitkering.
- Ga nu aan de slag. Meer info? Praktische uitleg? Check onze folder en video’s.