Name
Vakbondsrechten 2023

Naar aanleiding van de veroordeling van vakbondsleden in Antwerpen en Luik wegens "kwaadwillige belemmering van het verkeer" (artikel 406 van het strafwetboek), wil het ABVV wijzen op de democratische gevaren die deze beslissingen met zich meebrengen. Als onze actiemiddelen gecriminaliseerd worden, zijn het onze eisen die eronder lijden. De collectieve actie wordt bedreigd door artikel 406 van het strafwetboek. Vandaag zitten de vakbonden in het oog van de storm. Wie is er morgen aan de beurt? We kunnen het hier niet bij laten.

Waarom is de uitspraak in Antwerpen (2019) zo'n klap? Waarom zal de Luikse uitspraak (2021) de zaken nog erger maken? Waarom worden alle sociale bewegingen getroffen?

Colloque du RJF
21/12/2023 Vakbondsrechten 2023

Betogingsverbod (voorlopig) van de baan

Onze acties tegen het gerechtelijk betogingsverbod hebben resultaat opgeleverd. De regering zet een stap terug dankzij het vastberaden en gezamenlijk optreden van het sociale middenveld.

14/12/2023 Vakbondsrechten

Betogingsverbod (voorlopig) van de baan

29/06/2023 Vakbondsrechten

Demonstratieverbod? Spreek je volksvertegenwoordigers aan

Vakbonden en middenveldorganisaties lanceerden de website www.verzet-is-geen-misdaad.be. In enkele klikken kan je er een mail sturen naar je volksvertegenwoordigers om de druk op te voeren opdat ze het wetsontwerp-Van Quickenborne niet in zijn huidige vorm goedkeuren.

Onze laatste Echo's