FEDRIS-rapport ‘geweigerde ongevallen’ bevestigt trend

Gepubliceerd op

Fedris publiceerde zopas het statistisch verslag 2022 over geweigerde arbeidsongevallen (privésector). Het totale percentage geweigerde dossiers is gestegen ten opzichte van voorgaande jaren (15,7% in 2022, 14,8% in 2021, 13,4% in 2020). De hoogste percentages betreffen de sectoren van terbeschikkingstelling van personeel, detailhandel, gebouwen en landschapsverzorging. Onder de sectoren met meer dan 1.000 aangiften heeft de sector posterijen en koeriers het hoogste weigeringspercentage. Wat de beroepscategorie betreft, zijn uitzendkrachten het meest getroffen. In ondernemingen met meer dan 1.000 werknemers ligt het percentage weigeringen hoger dan in kleinere bedrijven. De meest betrokken verzekeraars zijn nog steeds Ethias, Federale Verzekering en Axa. Onder werknemers van 15-19 jaar ligt het aantal weigeringen het hoogst, evenals onder werknemers met de minste ervaring.

Het percentage geweigerde z ware ongevallen is veel lager dan het algemene weigeringspercentage, maar stijgt wel (6,7% in 2022, 5,7% in 2021, 4,7% in 2020). Gebrek aan bewijs van de feiten of van een verwonding zijn de meest voorkomende redenen voor weigering. Over het algemeen bevestigen de cijfers voor 2022 de trends van de afgelopen vijf jaar. Deze resultaten beïnvloeden de selectie van dossiers door de afdeling Geweigerde Ongevallen, die bepaalt of weigeringen gerechtvaardigd zijn. Als de conclusie negatief is, kan Fedris proberen om de zaak te doen aanvaarden door de verzekeraar, of zijn standpunt naar de geschillenrechter sturen, of de zaak voor de bevoegde rechtbank brengen. In 2022 concludeerde de dienst dat de beslissing tot weigering in 10,6% van de onderzochte gevallen onterecht was.