April 2024
Cover Gids LGBTQIA+

Iedereen verdient een job waar men zichzelf kan zijn en waar men zich veilig en gewaardeerd voelt. Vakbondsdelegees spelen hierin een sleutelrol. Deze handleiding met syndicale tips, tools, nuttige informatie en voorbeelden uit de praktijk is een concreet instrument en een belangrijke inspiratiebron om als delegee stappen te zetten in het creëren van een veilige werkvloer voor LGBTQIA+ personen.

April 2024
Wij draaien er niet voor op

Nieuwe Europese begrotingsregels: het ABVV zegt nee

Strakke en starre begrotingsregels dreigen een wurggreep te worden van 30 miljard jaarlijkse bezuinigingen tegen 2028. Wat betekent dit? Wat is de impact op onze pensioenen, openbare diensten, gezondheidszorg, lonen? Wat is het alternatief van het ABVV?

Januari 2024
Cover Sociaal Europa

Hoe beïnvloedt Europa ons dagelijks leven? Hoe kunnen we aan een sociaal en rechtvaardig Europa bouwen? Hoe kunnen we invloed uitoefenen op Europese wetgeving en beleid rond lonen, arbeidsomstandigheden, werknemersrechten en sociale inclusie? Wat is de sociale pijler en hoe vormt die een krachtig wapen tegen de extreemrechtse dreiging?

December 2023
Cover Memorandum

Met dit memorandum legt het ABVV in tien punten zijn agenda voor aan de politieke partijen en de toekomstige federale regering.

Download hier het volledige memorandum (28 blz).

Juni 2022
10 werven voor de komende 10 jaar

Het ABVV gaat voor meer solidariteit en gelijkheid na corona. Lees hier onze visie en krijtlijnen voor de komende 4 jaar, zoals we die vastgelegd hebben in ons congres.

Juli 2020
Cover minimumloon

In deze brochure schetsen we de situatie van de laagste lonen. We tonen aan dat een verhoging van het wettelijk minimumloon absoluut sociaal en economisch noodzakelijk is. Onze ambitie te komen tot een wettelijk minimumloon van 14 euro, de #fightfor14, is onze leidraad. We gaan in op technische aspecten en lichten ook initiatieven op Europees niveau toe. Met deze brochure vragen we respect voor zij die dagelijks de naad uit de broek werken voor een zeer karig loon.

Oktober 2019
cover barometer

De ‘sociaal-economische barometer is de jaarlijkse reality check van het ABVV over koopkracht, lonen en productiviteit; ongelijkheid; economie en welvaart; arbeidskwaliteit; welzijn en sociale bescherming; duurzaam samen leven. Check de verbeterpunten met het oog op kwaliteit en zekerheid zodat niemand achterblijft.
Download hier de presentatie.

Download in English

September 2019
Opnieuw aan het werk na langdurige ziekte

Deze praktische handleiding biedt delegees in het comité voor preventie en bescherming en syndicaal afgevaardigden meer uitleg over de nieuwe spelregels wanneer werknemers na langdurige ziekte opnieuw aan de slag gaan. We waarschuwen voor het opstarten van een re‑integratietraject 'back to work' maar we bieden ook alternatieven en concrete tips om werknemers tijdens hun ziekte of bij hun terugkeer individueel en collectief bij te staan.

Maart 2019
Terug aan het werk na arbeidsongeschiktheid

Info-brochure voor ABVV leden met  een ziekte- of invaliditeitsuitkering. Wat zijn je mogelijkheden wanneer je het werk wil of moet hervatten na ziekte? Hoe verloopt de erkenning van arbeidsongeschiktheid? Wanneer moet je terug aan het werk? Wat is gedeeltelijke werkhervatting?

Oktober 2018
syndicale gids iso 45001

Deze gids is bestemd voor gebruik door vakbondsdelegees die de gezondheid en veiligheid wil waarborgen op werkplaatsen waar de werkgever de norm ISO 45001 wil invoeren. Deze gids werd zorgvuldig samengesteld om je op de hoogte te houden van de recente ontwikkelingen.