Sociale verkiezingen: definitieve resultaten versterken ABVV-overwinning

Overwinning ABVV-delegees

Gepubliceerd op

De definitieve resultaten van de sociale verkiezingen bevestigen en versterken de grootste vooruitgang van het ABVV in 20 jaar. In meer dan 7.000 bedrijven in het hele land, kozen werknemers meer voor het ABVV wat resulteerde in meer zetels voor ABVV-delegees in de overlegorganen.

Van 13 tot en met 26 mei 2024 waren er in meer dan 7.000 bedrijven in de privésector, verspreid over het hele land, sociale verkiezingen. Ongeveer 2 miljoen werknemers kiezen dan hun vertegenwoordigers, hun delegees. Die delegees laten vervolgens hun stem horen in de overlegorganen: in het CPBW, comité voor preventie en bescherming op het werk (in bedrijven met minstens 50 werknemers), en in de OR, ondernemingsraad (voor bedrijven met minstens 100 werknemers). De komende vier jaar onderhandelen zij met directies over loon- en arbeidsvoorwaarden en proberen ze beslissingen af te dwingen die de werkomstandigheden verbeteren.

Zeer positieve resultaten

Nog voor de eigenlijke stemming konden we als ABVV een aantal positieve zaken opmerken:

• Meer ABVV-kandidaten
  • Meer bedrijven: het ABVV diende in ongeveer 900 technische bedrijfseenheden meer een kandidatenlijst in

Nu de definitieve resultaten ter beschikking zijn, wordt de overwinning van het ABVV nog duidelijker

We noteren de grootste stijging in 20 jaar.

Een op drie zetels in een overlegorgaan is voor een ABVV-delegee.

• Het ABVV behaalt meer dan 34% van de zetels in de overlegorganen, zowel in de OR als het CPBW.

Dit is een stijging van +1,15% voor de OR en +0,91% voor het CPBW ten opzichte van de vorige sociale verkiezingen in 2020. Bij de voorlopige resultaten eind mei was de stijging van zetels in de OR kleiner ingeschat op +1,03%.
    We hebben nu 7.381 mandaten in ondernemingsraden en 9.339 mandaten in comités voor preventie en bescherming op het werk.

Meer dan een stem op drie is een stem voor het ABVV.

• Het ABVV haalt 35% van de stemmen binnen, zowel voor de OR als voor de CPBW’s.

Het gaat om een winst van +0,27% voor de OR en +0,38% voor de CPBW’s, die winst was bij de voorlopige resultaten eind mei lager ingeschat op +0,17 en + 0,27%.

Het ABVV staat sterk in alle regio’s en groeit.

• We handhaven onze positie in Brussel. We gaan er stevig op vooruit in Vlaanderen en in Wallonië. In Vlaanderen zien we de grootste stijging bij het aantal zetels in ondernemingsraden (+1,54%), in Wallonië zit de grootste stijging bij de zetels in de comités veiligheid en preventie (+1,36%). Opvallend: binnen de economische sector in Wallonië bezet het ABVV, zowel in OR als in de CPBW’s, nu meer dan de helft van de zetels.

Het ABVV gaat erop vooruit en bezet meer zetels in de economische sector én de social profit

• In de economische sector valt vooral de grote stijging op in zetels in de ondernemingsraad: voor de arbeiders gaat het om een stijging van 1,85% en voor de kaderleden om een uitmuntende +3,13%.

• In de social profit scoort het ABVV nog beter. We verhogen ons zetelaandeel voor alle werknemersgroepen: jongeren, arbeiders, bedienden en kaderleden. Opvallend in de social profit is de stijging met 2,73% van het aantal jongerenmandaten in het CPBW, en de stijging met 2,81% van het aantal mandaten in de ondernemingsraden bij de kaderleden.

Voluit en vastberaden

Conclusie: steeds meer werknemers schenken ons hun vertrouwen. Op dit elan bouwen we verder de komende vier jaar.

Alle werknemers in de bedrijven, of ze nu vast in dienst zijn of niet, of ze ABVV-lid zijn of niet, of ze op het ABVV gestemd hebben of niet, kunnen rekenen op de ABVV-delegees. Voor goede lonen en haalbare werkuren, sterke statuten en degelijke contracten, veilige en gezonde werkomstandigheden. Tegen uitbuiting en discriminatie.

Deze overwinning bij de sociale verkiezingen laat ons niet alleen toe om binnen bedrijven de stem van werknemers luider te laten weerklinken, maar versterkt ook onze positie binnen alle besluitvormingsinstanties, adviesraden en sociale overlegorganen

Zo zijn we vertegenwoordigd in 134 paritaire comités en subcomités, waar we nu nog steviger op tafel kunnen kloppen om collectieve overeenkomsten af te sluiten die de arbeidsomstandigheden in verschillende sectoren verbeteren.

We kunnen nu, in het dagelijks sociaal overleg op interprofessioneel niveau boven de sectoren heen, nog meer invloed uitoefenen op het arbeidsrecht en de sociale rechten, altijd in het belang van de werknemers. Of het nu gaat om pensioenen, lonen, verlofstelsels, werkuren, vergoedingen …

Kortom, dankzij onze overwinning kunnen we als rode vakbond voluit en vastberaden gaan voor meer democratie, solidariteit, rechtvaardigheid en gelijkheid. Op alle niveaus.