26/10/2023 Fiscaliteit & economie

Bedrijfswinsten blijven historisch hoog: er is marge voor hogere lonen

De recente economische doemberichten van werkgevers blijken ongegrond. Recente cijfers van het CRB tonen duidelijk aan dat de vermeende loonhandicap driemaal lager is dan eerder voorspeld. Bovendien zorgt de aanhoudende loonmatiging door de politiek tot historisch hoge winstmarges (boven de 40%!), hoger dan in Frankrijk en Duitsland.
26/10/2023 Fiscaliteit & economie

Het Internationaal Monetair Fonds staart zich blind op het begrotingstekort

In zijn jaarlijkse doorlichting van ons land erkent het Internationaal Monetair Fonds (IMF) dat ons land de crisis uitstekend heeft doorstaan. De maatregelen van de federale regering zorgden ervoor dat de economie veerkracht toonde en dat de koopkracht goed werd beschermd. Toch blijft het IMF zich blindstaren op besparingen.
03/03/2023 Fiscaliteit & economie

ABVV niet akkoord met aanbevelingen in jaarverslag Nationale Bank

De gouverneur van de Nationale Bank maakt jaarlijks een stand van zaken op van de Belgische economie. Dit verslag wordt opgemaakt in naam van de Regentenraad, waarvan de voorzitter van het ABVV deel uitmaakt. Het verslag bevat enkele voor het ABVV fundamenteel problematische passages.
19/09/2022 Fiscaliteit & economie

Energie: zonder fiscale rechtvaardigheid, blijven gezinnen in de kou zitten

Met de winter voor de deur en energierekeningen die de pan uit rijzen, hebben we een structureel beleidsantwoord nodig dat er al lang had moeten zijn. Fiscale rechtvaardigheid is de sleutel. Dat is waar we op 21 september voor zullen oproepen in de straten van Brussel, gevolgd door een algemene staking in alle sectoren op 9 november.
11/05/2022 Fiscaliteit & economie

Hoog tijd voor een meer rechtvaardige en progressieve fiscaliteit

De federale regering heeft zich in haar regeerakkoord voorgenomen om een hervorming van de fiscaliteit voor te bereiden. Tot vandaag is het onduidelijk wat minister van Financiën Van Peteghem concreet op tafel zal leggen. In de media worden af en toe proefballonnetjes opgelaten. Zopas nog werd een nota gelekt van de Hoge Raad voor Financiën met voorstellen voor een nieuwe taxshift.
06/10/2021 Fiscaliteit & economie

Begrotingsgesprekken missen evenwichtige en sociale maatregelen

Het begrotingsconclaaf is gestart onder een moeilijk gesternte. De schaduw van de Pandora-papers was nog niet gevormd of Eerste Minister De Croo liet uitschijnen dat de Belgische regering op zoek moet naar 2 miljard euro om haar begroting in evenwicht te brengen. Er wordt onder meer gesproken over besparingen (alweer) in de openbare diensten... Op zoek naar 2 miljard om de begroting te dichten, kan men moeilijk voorbijgaan aan de gevolgen die belastingontduiking op zo’n schaal voor de staatskas met zich meebrengt.
12/01/2021 Fiscaliteit & economie

Effectentaks onvoldoende

Het wetsontwerp dat handelt over een taks op effectenrekeningen, is voor het ABVV een stap in de goede richting van een belasting op kapitaal en vermogen. Maar tegelijkertijd wijzen we erop dat die stap te klein is. Meer nog kunnen we niet akkoord gaan met het feit dat de inspanningen die gevraagd worden aan de houders van een effectenrekening, niet in verhouding staan tot wat de werknemers moeten bijdragen.